Опаковането на палета с хартия се случва по различен начин от традиционното опаковане със стреч фолио, тъй като хартията има различни физически свойства, а именно по-малка разтегливост и по-висока твърдост.
В резултат на това необходимата техника за опаковане и опаковъчна машина също са различни, с крайна цел да се гарантира стабилност и защита на палета.
Забележка: процесът не е сравним със стреч фолиото.
1. Как се случва опаковането с хартия?
Машините за опаковане с хартия обикновено работят в комбинация с механично стабилизиране, а често и с адхезивна система за правилно прилепяне и фиксиране на опаковъчната хартия, тъй като тя няма така наречения „прилепващ“ слой, характерен за обикновеното стреч фолио . В допълнение, хартията няма високата разтегливост и памет за възстановяване като фолиото. Опаковането на палети с хартия се извършва (точно като стреч фолио) на слоеве и изисква многократно увиване, за да се създаде стабилна и здрава обвивка.
2. Специфични опаковъчни машини за хартия
За опаковане с хартия се използват предназначени за тази цел опаковъчни машини, тъй като традиционните машини за опаковане с фолио не са подходящи за това:
- Машините за опаковане на хартия имат усъвършенствана система за регулиране на напрежението на ролката, така че хартията да не се къса по време на навиване.
- Опаковките, използвани за тази цел, разполагат с нагрят апликатор за лепило или механична скоба за фиксиране на хартията в началото и в края на опаковката.
- Напълно автоматичните опаковъчни машини за хартия са снабдени с автоматизирани механизми за рязане и прилепяне, които които са доста фини и поради това изискват повече поддръжка и настройки.
3. Вид и дебелина на хартията
- Тип хартия : Крафтлайнер или тестлайнер от рециклирана хартия се използва за опаковане на палети. Крафт хартията е особено подходяща поради своята здравина, устойчивост на разкъсване и сравнителна издръжливост.
- Дебелина на хартията : Дебелината често е между 80 и 120 грама на квадратен метър (g/m²). Тежките товари може да изискват по-дебела хартия, докато по-леките товари може да приемат по-тънка хартия. Количеството използвана хартия зависи от натоварването и предвидената стабилност на палета
4. Използване на лепило
- Приложение на лепило: При опаковане на хартия лепилото може да се използва за свързване на опаковката и стабилизиране на товара, за да се предотврати разхлабването на хартията по време на транспортиране. Често се използва биоразградимо лепило, което е безопасно за околната среда и се разгражда лесно, без да оставя остатъци.
- В началото, по време и в края на обвиването се нанася лепило, за да се закрепи хартията и да се предотврати движението.
5. Какво количество хартия е нужно за европалет
За опаковане на среден палет с дължина 1200 mm, ширина 800 mm и височина 1500 mm, консумацията на хартия зависи от броя на увиванията, дебелината на хартията и вида на продукта, който се опакова. Посочваме примерно изчисление долу:
- Брой увивания: За стабилно увиване са необходими поне 3-5 (или повече) увивания на хартията в зависимост от желаната стабилност на продукта върху палета.
- Тегло на хартията: При дебелина на хартията от 100 g/m² и обиколка от 4 метра са Ви необходими приблизително 400 грама на слой.
- Общо количество хартия : За 3-5 (или повече) слоя общото тегло на хартията на палет е приблизително 1,8 до 3 кг.
- Обща площ хартия на ролка :
- За едно увиване по цялата височина (1500 mm) използваме приблизително 4 метра × 1,5 метра = 6 m² хартия.
- Тегло на хартията за навиване :
- При дебелина на хартията от 100 g/m² едно навиване изразходва 600 грама хартия (6 m² × 100 g/m²).
- Общо тегло хартия на палет :
- С 3 до 5 слоя опаковане, за да се осигури достатъчна здравина, общото тегло на хартията на палет е приблизително:
- 3 слоя : 3 × 600 грама = 1,8 кг
- 5 слоя : 5 × 600 грама = 3 кг
Резюме
За палет с размери 1200 x 800 x 1500 mm хартиеното опаковане изисква:
- Между 1,8 и 3 кг хартия в зависимост от броя на слоевете.
- За здрави и тежки товари обикновено се препоръчват 5 слоя, докато по-леките товари могат да намерят достатъчна стабилност с 3 слоя.
Тези изчисления ще ви дадат представа за количеството материал, необходимо за безопасно и сигурно опаковане на по-голям палет с хартия.
Заключение
Наистина ли хартиеното опаковане е толкова устойчиво?
Опаковането на хартия изисква специализирано оборудване и зависи от дебелината и вида на хартията, както и от нанасянето на лепило за осигуряване на стабилност. Разходът на хартия е средно между 1,8 и 3 кг на палет, в зависимост от необходимата здравина и броя на слоевете.
Твърдението, че хартиената опаковка има 62% по-нисък екологичен отпечатък в сравнение със стреч фолиото се основава на оценка на жизнения цикъл (LCA (life cycle assessment). Такъв анализ изследва въздействието върху околната среда на двата материала през целия им жизнен цикъл, от извличането на суровини до производството, употреба и окончателно изхвърляне на отпадъци). Oт там се предполага, че щом се използва два пъти повече количество хартия вместо стреч фолио, значително се променя въздействието върху околната среда.
Използване на материал:
Необходима е значително повече опаковъчна хартия, за да се постигне ефективността на стреч фолиото – фактор 5-10 пъти повече, което отрича ползите за околната среда от заявения по-нисък въглероден отпечатък.
Издръжливост и производителност:
Опаковъчната хартия няма издръжливостта и възможността за възстановяване на стреч фолиото, което я прави по-малко ефективна при стабилизиране на стоки върху палети. Това може да доведе до увеличение на щетите по време на обработка, съхранение и транспорт, което не само добавя допълнителни разходи, но и допълнително увеличава въздействието върху околната среда – фактор, пренебрегван при LCA.
Съображения за околната среда:
Докато използването на двойно количество опаковъчна хартия води до 62% намаление на въглеродния отпечатък, използването на 5-10 пъти повече хартия може да доведе до въглероден отпечатък, който е с 88% до 338% по-висок от този на стреч фолиото.
Въпреки че на пръв поглед опаковането с хартия може да изглежда по-екологично, необходимостта от големи количества и повишеният риск от повреда често го правят по-малко устойчиво и по-скъпо от фолирането със стреч.